Вчора
19 вересня
17 вересня
14 вересня
13 вересня
12 вересня
11 вересня
10 вересня
7 вересня
6 вересня
5 вересня
4 вересня
3 вересня
2 вересня
30 серпня
29 серпня

Що буде, якщо у Сумах відмовляться від громадського приватного транспорту? І чому потрібно буде закрити половину шкіл та лікарень?

Нещодавно у коментарях під публікаціями приватних перевізників жителі міста Суми висловили свої позиції щодо проблем транспортної системи міста. Багато містян висловлюють твердження, що всіх приватних перевізників потрібно “розігнати”, а натомість передати маршрути комунальному підприємству “Електроавтотранс”. Але які наслідки це матиме?

Поточний стан комунального транспорту

На сьогодні щорічна дотація на КП “Електроавтотранс” з міського бюджету складає близько 150 мільйонів гривень, і ця сума з кожним роком зростає. Вартість проїзду в комунальному транспорті КП “Електроавтотранс” становить 15 гривень для тролейбусів і 16 гривень для автобусів. Проте мешканці фактично платять лише 8 гривень, а решту підприємству компенсує міський бюджет.

Порівняння з приватними перевізниками

Приватні перевізники надають послуги за тарифом 10 гривень і не просять нічого понад реалістичні умови. Вони лише просять підняти тариф до 15 гривень, щоб мати рівні умови функціонування з комунальним транспортом.

Проблеми з транспортними засобами

Станом на початок 2024 року, потреба транспортних засобів по працюючих маршрутах у Сумах складала 245 одиниць, з яких 26 – КП, а 219 – приватні. Фактичний вихід становить 198 одиниць: 14 – КП, 184 – приватні. Тобто місту не вистачає 47 автобусів для повноцінного функціонування транспортної системи.

Наслідки повного переходу на комунальний транспорт

Якщо ж “вимоги” містян про заборону приватного транспорту втілити у життя, а всі відповідні послуги перекласти на комунальне підприємство, то воно має додатково придбати 219 автобусів (замість приватних). Такий крок вимагає одразу виділити (при ціні автобуса 3,5 мільйони гривень) 766,5 мільйонів гривень.

Оскільки кількість техніки і роботи для комунального підприємства збільшиться у 15 разів, то і дотації з бюджету потрібно відповідно буде також збільшити. Таким чином на підтримку такої мережі комунального підприємства місту доведеться вже щорічно виділяти не 150 мільйонів, а 2,250 мільярди гривень.

Фінанси

Із 3 мільярдів 424 мільйонів гривень доходів бюджету міста Суми, запланованих на 2024 рік, доведеться виділити 2 мільярди 250 мільйонів гривень лише на транспорт  (і це не рахуючи придбання самої техніки, яке складає додаткові 766,5 мільйонів гривень). Це означатиме, що місто змушене буде відмовитися від ремонту доріг, закриття половини шкіл, дитячих садочків та лікарень.

Висновок

Приватні перевізники не лише виконують важливу суспільну та економічну функцію, надаючи транспортні послуги, а й своїм існуванням щорічно економлять мільярди гривень для міста та його мешканців. Завдяки їм Суми ще залишаються містом, а не перетворюються на хутір.

Тому давайте ще раз подумаємо, коли будемо писати гнівні коментарі чи пости про приватних перевізників в соціальних мережах – вони роблять гарну важливу справу. Так, звичайно, хотілося б, щоб усі автобуси були новими, комфортними, з кондиціонерами та іншими прибамбасами. Але економічні реалії і в півтора рази нижчий тариф від комунального транспорту – є обʼєктивними причинами, що не дозволяють цього зробити. З іншого боку, навіть при такій складній ситуації, завдяки приватним перевізникам місто щороку економить мільярди коштів, які спрямовуються в інші сфери і забезпечують його життєдіяльність!

4 листопада
3 листопада