Адвокат розповів, чому в Україні скасували кримінальну відповідальність за нетверезе водіння
Першого липня набув чинності закон, який вводить кримінальну відповідальність за керування автомобілем у нетверезому стані. А другого липня президент Володимир Зеленський підписав закон, який скасовує цю кримінальну відповідальність. Ситуацію в ефірі Українського радіо роз’яснив адвокат Вадим Володарський.
Заступник голови МВС Антон Геращенко сказав, що віднесення такого правопорушення до кримінальних проступків може призвести до блокування патрульної поліції та затягування часу на розслідування.
“Після прийняття цього закону в результаті співробітництва з практиками вияснилося, що процедура оформлення такого кримінального правопорушення буде займати досить багато часу та сил. Тому було прийняте рішення і депутати Верховної Ради це підтримали, повернути статтю про відповідальність за керування у стані сп’яніння до кодексу про адміністративні правопорушення”, – заявив Геращенко.
Адвокат з ним згоден, але частково. “Дійсно, якщо кожне таке правопорушення оформлювати у порядку кримінально-процесуального кодексу – це абсолютно інший процес. Це займатиме досить багато часу й там багато було б проблем. Оформити це правопорушення було б досить складно таким чином, щоб потім докази не довелося визнавати недопустимими і не виправдовувати людину, навіть якщо вона керувала у стані сп’яніння”, – зазначив Володарський.
Але, з іншого боку, наразі Україна живе за радянським кодексом про адміністративні правопорушення від 1984 року.
“Зараз санкції по багатьох статтях кодексу про адміністративні правопорушення співмірні із деякими кримінальними статтями. В тому числі, і по тій самій статті 130, яка передбачає відповідальність за керування у стані сп’яніння. А процес сам дуже усічений і, на жаль, дає дуже мало можливостей для захисту людини, яку звинувачують необґрунтовано”, – каже адвокат.
Він також зазначив, що часто протоколи складають на тверезих людей, приписуючи їм керування транспортом у стані наркотичного сп’яніння або відмову від проходження обстеження, яке можливе лише у відділку та вириває людину із життя на кілька годин. Відповідальність за відмову від огляду на стан сп’яніння таке ж, як і за водіння в нетверезому стані. Поліцейські можуть цим зловживати для тиску на водіїв та необґрунтованого притягнення до відповідальності.
“Заходи підвищення відповідальності, насправді, не призводять до зменшення кількості реально п’яних водіїв. Бо кожна людина, яка все-таки сідає за кермо у п’яному стані, це робить, тому що або вона в такому стані, в якому їй може по коліно, або сподівається, що її не спіймають. Тому саме по собі підвищення відповідальності навряд чи призведе до того, що п’яних водіїв стане менше”, – додав Володарський.