Вибухонебезпечну селітру в Бейрут привезло судно росіянина
Аміачна селітра, яка вибухнула у порту Бейрута, зберігалася на складі в очікуванні утилізації з 2014 року – тоді її конфіксували в судна Rhosus. Таку інформацію, за даними ліванського каналу LBCI, оприлюднили на засіданні Вищої ради з оборони Лівану.
За даними ЗМІ, які взяли інтерв’ю в капітана судна, воно належало росіянину Ігорю Гречушкіну з Хабаровська. Він має посвідку на проживання на Кіпрі.
Внаслідок вибуху в Бейруті понад 100 людей загинули і 4000 отримали поранення. Морський порт і низка будівель біля нього зруйновані.
Видання “Сибір. Реалії” взяло інтерв’ю в капітана судна Бориса Прокошева, який розповів, що судно 2013 року належало росіянину Ігорю Гречушкіну. Добрива мали везти до Мозамбіку, а в Лівані власник наказав забрати ще один вантаж – дорожню техніку, яку так і не змогли розмістити в судні.
До того ж судно арештували за несплату портового збору.
“Частина команди змогла покинути Ліван, а мене, старшого механіка, третього механіка і боцмана відмовилися випускати. І ми там стирчали 11 місяців! Ані копійки нам не платили. І продукти він нам навіть не купував. Можна сказати, залишив нас у завідомо небезпечній ситуації, прирік на голод. Годував нас порт”, – зазначив Прокошев.
Капітан судна розповідає, що країну їм вдалося залишити лише після судового рішення. За словами Прокошева, Гречушкін не заплатив морякам десятки тисяч доларів зарплати.
“Я знаю, що коли він завантажив цю селітру в Батумі, йому дали мільйон доларів за перевезення. Мені так сказав попередній капітан. І раптом у нього через місяць скінчилися гроші. До речі, саме судно, якщо його здати на брухт, це 350 тисяч. Він просто вирішив його залишити, а мільйон привласнити”, – вважає Прокошев.
Він також повідомив, що груз селітри конфіскували і перемістили на складу порту, а десь у 2016-2017 році судно затонуло у порту Бейрута.
Незапланована зупинка
Про історію судна ще до вибуху писала низка ЗМІ.
Про те, що судно Rhosus з 2 750 тоннами селітри на борту затримали в 2013 році в порту Бейрута, в 2015 році повідомляв сайт shiparrested.com. У матеріалі йшлося про те, що судно під прапором Молдови, прямувало з Батумі в Мозамбік, але у вересні 2013 року зробило незаплановану зупинку в Бейруті через технічні проблеми.
Тоді ліванські чиновники проінспектували судно і заборонили йому виходити з порту. Більшу частину екіпажу, за винятком чотирьох моряків, відпустили.
У липні 2014 року український портал odessitua.com опублікував лист моряків, які залишилися на Rhosus. Вони просили, аби їх “витягли з полону”.
У ньому, зокрема, йдеться, що фактичним власником судна є громадянин Росії Ігор Гречушкін з Хабаровська, що нині проживає на Кіпрі. Першим на це звернуло увагу видання “Медіазона”.
“Господар Гречушкін Ігор фактично кинув судно, і залишився екіпаж. Грошей на утримання екіпажу не дає зовсім, повністю позбавив судно будь-якого зв’язку… Каже, що збанкрутував”, – писав капітан судна Борис Прокошев.
Моряки перебували на судні близько року і повернулися на батьківщину у вересні 2014 року.
За даними сервісу MarineTraffic, востаннє місцеперебування судна Rhosus фіксували в листопаді 2014 року – воно було недалеко від місця, де в понеділок стався вибух.